سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
امیریان

حوزه/ حجت الاسلام امیریان در جمع طلاب جدید الورود حوزه علمیه اصفهان گفت: طبق روایتی از امام صادق(ع) چهار مسأله است که اگر انسان نداند جاهل است و باید گفت ربطی به مدرک ندارد؛ یکی از این مسائل علم وظیفه شناسی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مجتبی امیریان در جمع طلاب جدیدالورود حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه22 سوره مبارکه توبه( وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ) گفت: امروز شما با ورود به حوزه مصداق این آیه بوده و امیدوارم در این مسیر پر برکت موفق باشید.

وی با اشاره به دو چهره اصلی حیات انسان ابراز داشت: یکی از چهره های حیات انسان، حیات فردی است که شامل مجموعه ای از فعالیت های روزمره مثل عبادت، کار، غذا خوردن، استراحت، ورزش ، رسیدگی به خانواده می شود و در این مساله زن و مرد، پیر و جوان ، اهل شهر یا روستا و... همه شریک هستند و فرقی با طلبه ندارند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان در تشریح قسمت دوم چهره حیات انسانی اذعان داشت: وقتی به عنوان یک عضو به جامعه متصل می شویم وظایفی بر عهده ما می آید همانطور که معلم و مکانیک و پزشک در این اجتماع ایفاء نقش و ارائه خدمات می کنند ما نیز به عنوان طلبه باید نقش خود را پیدا کنیم لذا ارائه خدمات فرهنگی و تربیتی در حوزه دین یکی از وظایف ما در ارائه خدمات به اجتماع می باشد.

وی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب در دیدار مدیران، مدرّسان و طلّاب حوزه‌های علمیّه‌ استان تهران در مورد نقش روحانیت در اجتماع بیان داشت: طلبه شدن ارزشهایی دارد، البتّه مسئولیّت‌هایی هم دارد، ارزش طلبگی این است که شما دارید در راهِ صیرورت به یک شاغل و حائز مراتب علمی‌ای حرکت می کنید که آن شاغل و آن حائز، ارزش بسیار بالایی دارد.

حجت الاسلام امیریان توضیح داد: هر جامعه‌ای نیازهایی دارد، طبیب می خواهد، مهندس می خواهد، [مجری] کارهای صنعتی می‌خواهد، بازرگان می خواهد؛ مشاغل گوناگونی دارد که اگر همه‌ی این مشاغل باشد و خوبش باشد و به بهترین وجهی اداره بشود امّا اگر جامعه ای دینی نباشد، این جامعه گمراه است و صدمه‌ دنیوی و اخروی خواهد خورد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: جوامعی که در آنها دین نیست یا دین ضعیف است، آخرتشان را از دست داده‌اند؛ یعنی اصل زندگی را و آن قسمت عمده‌ حیات را که اصلاً حیاتْ آن است، زندگی آن است، آن را از دست داده‌اند و زندگی نقدِ دنیویِ مادّی را هم با مشکلات زیادی ناچارند تحمّل کنند،شما که روحانی می شوید یعنی سعی می کنید که جامعه‌ بی‌دین یا کم‌دین را به جامعه‌ی متدیّن و جامعه‌ی دین‌دار تبدیل کنید، این بسیار کار بزرگ و بسیار کارِ باارزشی است.

وی ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام به همراه داشتن دو بال علم و تقوا در حوزه را اصل دانست و ابراز داشت: در این روایت می فرمایند: وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ این روایت بسیار زیبا و قابل توجه است؛ چهار مسأله است که اگر انسان نداند جاهل است و باید گفت ربطی به مدرک ندارد؛ حضرت می فرماید «علم نخست این است که خدا را بشناسی»، بنابراین همه درس های دنیا را بلد باشید ولی با خدا دوست نباشید عالِم نیستید، امروز هجمه علیه دین زیاد است و به همین دلیل باید دستتان پرباشد.

وی در توضیح فقره دوم این روایت ادامه داد: علم دوم خوشناسی است؛ نه اینکه رنگ و پوست و ویژگی های جسمی خود را بدانید، بلکه خودشناسی یعنی استعداد شناسی و نقطه ضعف شناسی که بر نقاط ضعف غلبه کرده و استعدادها را تقویت کنید و سوم وظیفه شناسی که غالب مردم در آن مشکل دارند، چراکه امروز برخی فقط دغدغه شکم و خواب دارند، درحالی که حیوانات از این افراد جلوتر هستند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اینکه نباید فقط اسم انسان را یدک بکشیم، یادآور شد: در این سن وظیفه خودتان را تشخیص دهید که البته مشاوره با عالم نیز ضروری است، درس خواندن برای ما در اولویت است و چهارم آسیب شناسی است؛ اینکه هرچیزی آفتی دارد و علم و طلبگی هم از این قاعده مستثنا نیست.

حجت الاسلام امیریان در پایان ضمن ارائه چند توصیه کوتاه افزود: طبق فرمایش خداوند در آیه162 سوره مبارکه انعام همه کارهایتان را برای خدا انجام دهید که مسلماً درس خواندن در همین راستا می باشد و طبق فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم کار شما ارزشمند تر است از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب می کند، لذا یادگیری ادبیات ، علوم قرآنی و تفسیری ، اخلاق و تسلط بر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای ترویج دین از ملزومات شما طلاب جوان می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha